Media wdzięcznym partnerem a ja wdzięczny mediom.

18 sierpnia 2016

Mam swoją historię, chcę o niej mówić i chcę, żeby o niej mówiono. Ale funduszy na marketing brak. Co robię? Próbuję zainteresować tematem media. Jeżeli dziennikarze uznają mnie za kogoś intersującego, mogę liczyć na publikacje. Udaje się. Mediom dziękuję, a szanse na sukces rosną.

Media i PR tak ważne jak marketing

Media to siła. Mówią, że czwarta władza. Dlatego współpracę z mediami traktuję w kategoriach strategicznych. Staram się nawiązać relacje z redakcjami próbując zainteresować je swoją historią. Sukcesem jest każda publikacja. Daje szansę zaprezentowania siebie, swojego pomysłu, wizji. Umożliwia nawiązanie nowych znajomości, zwiększenia sieci kontaktów, budowę zainteresowania. Bezcenne.

Warto budować relacje z dziennikarzami, trzeba pamiętać, że oni są partnerami, dlatego nie można ich nigdy traktować instrumentalnie. Kontakt następuje tylko wówczas, kiedy mam coś naprawdę wartościowego do opowiedzenia. Z resztą tak jak z całym podejściem do budowy własnego biznesu. Trzeba twardo stąpać po ziemi, nie opowiadać niestworzonych historii o niewiarygodnym sukcesie jaki przed nami, nie obiecywać nierealnych suksesów, aby tylko ktoś o nas napisał. Trzeba być szczerym i otwartym – ale też jasno mówić o tym, że nie wszystkie szczegóły można ujawnić. Z doświadczenia wiem, że każdy dziennikarz doskonale to rozumie. Rozmowa z dziennikarzami to także doskonały sprawdzian weryfikaujący, czy potrafimy dobrze opowiedzieć o naszym pmyśle. Dziennikarze potrafią zadawać ważne pytania, na które każdy kto poważnie myśli o nowym biznesie musi potrafić odpowiedzieć.

Historia lubi się powtarzać

Co ciekawe, podobną strategię działania przyjęliśmy przed niemal dekadą uruchamiając Comperia.pl – wtedy jeszcze jako SerwisyFinansoweOnline. Zaczęliśmy od eHipoteka.com – pierwszej w Polsce porównywarki kredytów hipotecznych.

Serwisy Finansowe Online Start

Gazeta Giełdy Parkiet

W dniu uruchomienia serwisu zorganizowaliśmy konferencję prasową, na której byli obecni dziennikarze kilku największych w Polsce tytułów. Zaprezentowaliśmy formułę działania nowego serwisu, opowiedzieliśmy o naszych planach, staraliśmy się wyjaśnić wszelkie wątpliwości. Dziennikarze docenili naszą otwartość i pomysł, dzięki czemu w mediach ukazało się wiele publikacji na nasz temat.
Start eHipoteka

Gazeta Prawna

Jak patrzę dziś na pierwsze wzmianki w gazetach o biznesie, który ostatecznie doszedł do poziomu spółki notowanej na GPW, wielokrotnie nagradzanej – m.in. jako najszybciej rozwijająca się spółka w Polsce i druga w Europie środkowo-wschodniej w ramach Deloitte Technology Fast 50 – to wracają te wszystkie emocje. Uświadamiam też sobie, jak dużo pracy przede mną w nowym biznesie…

Współpraca z mediami wtedy ułatwiła nam, młodym przedsiębiorcom, podjąć rozmowy z bankami w zakresie rozpoczęcia współpracy. A trzeba pamiętać, że nowy, mały podmiot gospodarczy ma znaczne trudności do nawiązywania relacji handlowych, w szczególności z tak dużymi podmiotami, jakimi są instytucje finansowe. Co więcej, współpraca z mediami otworzyła nam drzwi do rozmów z inwestorami, których pozyskaliśmy do spółki jeszcze w tym samy roku.

Działanie wielokanałowe

Start młodej firmy jest trudny. Musi się przebić do świadomości ludzi funkcjonujących w ramach wypracowanych schematów. Aby okazał się sukcesem musi być wspierany przez wiele elementów jednocześnie. Marketing, social media, spotkania, prezentacje, znajomi, ale również media. I wydaje mi się, że ten kierunek jest dobry niezależnie od planowanej skali działania biznesu. Choćby dlatego, że każda rozmowa z dziennikarzem jest sprawdzianem dla przedsiębiorcy, testem dla jego wiedzy i wiary w przedsięwzięcie.

StartupLive w mediach

Dla zainteresowanych umieściłem zakładkę, którą mam nadzieję stale uaktualniać. Będzie w niej miejsce do linków, gdzie miałem przyjemność opowiadać o sobie, swoim pomyśle i StartupLive.pl. Zapraszam.

 

Zapraszam również do inicjatywy Wspieram StartupLife.pl