Jak wprowadzić na rynek nowy startup?

19 czerwca 2020

Jak wprowadzić na rynek nowy startup? Nie jest sztuką samo stworzenie nowej usługi, czy produktu. Sztuką jest dojście do punktu, kiedy startup ma sprzedaż, kiedy ma przychody. To dwa zupełnie różne światy, a droga do tego lepszego jest kręta i wyboista. Wystarczy spojrzeć na statystyki śmierci nowych firm, aby się o tym przekonać. Jak zatem możliwie sprawnie i przy minimalizowaniu ryzyka wprowadzić na rynek nowy startup? Tłumaczę na przykładzie Hinter.ai.

Skup się na produkcie

Kluczowe jest jedno. Czy usługa, którą tworzysz, faktycznie dostarcza klientom wartość? Czy daje coś, czego oni oczekują, coś co poprawia w jakimś sensie ich funkcjonowanie? A może jednak jest z jakichś powodów zbyteczna, gorsza niż inne, niepotrzebna? Albo, jaka ma być, aby była użyteczna? Odpowiedź na to pytanie to sprawa życia i śmierci Twojej firmy. Bywa, że jej znalezienie zajmuje lata. Tak było w naszym przypadku (zobacz tekst, kiedy uruchomiłem pierwszą wersję poprzednika Hintera). Jak wprowadzić na rynek nowy startup? Po pierwsze zrozum, jaki startup ma być, aby był potrzebny.

Od razu pracuj z potencjalnym klientem

Wiedzieliśmy o tym, że drogą do sukcesu na naszym etapie rozwoju będzie wykorzystanie feedbacku od firm korzystających z produktu. Budując jego nową wersję wykorzystaliśmy wiedzę gromadzoną przez trzy lata rozwoju poprzednika Hintera – w ramach innej marki. Tym razem w momencie startu chcieliśmy być jeszcze bliżej klientów i niemal wespół z nimi tworzyć rozwiązanie możliwie dobrze wpisujące się w potrzeby. Zaraz po uruchomieniu usługi oddaliśmy ją klientom do wykorzystania.

Wykorzystaj rynkową szansę

Coś, co dla wielu okazało się biznesowym problemem, dla nas stało się szansą. Od początku w ramach strategicznych planów zamierzaliśmy rozwijać Hintera o wiele funkcjonalności diagnozujących i wspierających konkretne obszary w firmach naszych klientów. Technologia była gotowa. Do decyzji pozostawało, z którym modułem doradczo-badawczym wystartować w pierwszej kolejności. Podpowiedział nam COVID-19. Problemy wynikające z wymuszonego przejścia firm w tryb pracy zdalnej otworzyły dla nas olbrzymi rynek. Rynek firm pracujących zdalnie, chcących poprawiać warunki pracy zdalnej i jej percepcję wśród pracowników.

Pozyskaj rekomendacje

Kiedy tylko Hinter został wyposażony w podstawowe funkcje nie czekaliśmy na dokładanie kolejnych. Szybko przystąpiliśmy do pracy z klientami wykorzystując relacje budowane przez lata i gładko weszliśmy do pierwszych firm. Usługa idealnie wstrzeliła się w potrzeby. A nasz cel na tym etapie był bardzo precyzyjny. Zebrać feedback od klientów na użytek rozwoju produktu i pozyskać rekomendacje po to, by pozyskać kolejnych. W ten sposób zaczęły powstawać video z wypowiedziami zadowolonych użytkowników Hintera.

Aneta Gawrońska – Członek Zarządu Managementservice Klęka – jednego z pierwszych klientów Hinter.ai rekomendujących naszą usługę

Rozwijaj marketing

Filmy, na których prezesi firm opowiadają o korzyściach wykorzystania usługi są najlepszym możliwym paliwem marketingowym. Teraz tylko wystarczy dotrzeć z przekazem do właściwych osób i rozpoczynać relacje z kolejnymi klientami. To już dużo niższy poziom trudności. YouTube, Facebook, LinkedIN – wyświetlaj reklamy i walcz. Mamy klientów, mamy rekomendacje, pozostaje rozwijać sprzedaż.

W naszym przypadku w pierwszej fazie bazujemy na sieci reklamowej Google Ads wyświetlając reklamy w formule remarketingu. Zachęcamy do odwiedzenia strony Hinter.ai publikując kolejne filmy z życia firm korzystających z naszej usługi. Następnie kierujemy reklamy do osób, które zainteresowały się tematyką. Dzięki temu oszczędzamy budżety reklamowe kierując przekaz jedynie do grupy docelowej.

Jak wprowadzić na rynek nowy startup?

Podsumowując. Jak wprowadzić na rynek nowy startup? My zaczęliśmy od produktu. Tak naprawdę zajęło nam to 3 lata. Mozolna praca, która jest zupełną podstawą do tego, aby pójść dalej. Kiedy okazało się, że produkt jest gotowy i potrzebny, ważne jest pozyskanie rekomendacji od korzystających użytkowników. Następny etap to marketing do nowych klientów przy użyciu rekomendacji. Efektywne kosztowo działania pozwolą rozwinąć rentowną sprzedaż i wnieść startup na kolejny poziom rozwoju.